.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تنها آسیاب آبی گلستان از چرخش ایستاد

آسیاب آبی سنگی محمدآباد علی آباد کتول به عنوان تنها آسیاب قدیمی به جای مانده از فرهنگ گذشتگان رو به تخریب است و چرخش آن از حرکت باز ایستاده است.

به گزارش مهر، آسیاب قدیمی علی آباد کتول از میراثهای ارزشمند تاریخی استان گلستان است که به گفته کارشناسان قابلیت ثبت در فهرست آثار تاریخی گلستان را دارد.

محمد آباد از توابع شهرستان علی آباد کتول در شرق گلستان واقع بوده و دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی از جمله قدیمی ترین آسیاب آبی است.

تنها آسیاب قدیمی گلستان در محمدآباد علی آباد کتول با 400 سال قدمت از قدیمیترین آسیابهای استان گلستان است که روبه تخریب است و همچنان در گذر روزگار خاک می خورد.
 
ریش سفیدان و قدیمیترها از وجود بیش از 15 آسیاب در گذشته های دور در گلستان خبر می دهند که اکنون تنها آسیاب شهرستان علی آباد کتول برجای مانده است.
 
دهنه این آسیاب قدیمی به صورت آبدانگ بوده و چرخ آسیابش با آب در گردش بود و اهالی مناطق مختلف گرگان، آق قلا، رامیان و .. گندمشان را برای آرد کردن به این آسیاب می بردند.

به دلیل آبدنگ بودن آسیب، کیفیت آرد خوب بود و با آردهای کنونی تفاوتهای بسیاری داشت و نانهایی که پخت می شد، خوشمزه و میزان دور ریز آن کم بود.  
در این آسیاب برخلاف آسیابهای کنونی، سبوس گندم جدا نمی شد و این امر موجب کیفیت مطلوب آرد و نان می شد.
 
 
آسیاب آبی سنگی محمد آباد تنهای آسیاب و صنعت زنده به جای مانده از گذشتگان هنرمند است که به دلیل کم توجهی روبه تخریب است.
دهنه گردشگری محمد آباد فاقد امکانات
  تنها آسیاب قدیمی گلستان در دهنه محمد آباد کتول واقع شده است که این منطقه گردشگری نیز از کمبودهای زیرساختی فراوانی رنج می برد.
فرماندار علی آباد کتول به توسعه گردشگری این منطقه اشاره و اضافه کرد: یک میلیارد ریال امسال برای تهیه طرح جامع گردشگری دهنه محمد آباد تخصیص یافته است.
  علی اکبر کی پور افزود: لازم است شهرداری فاضل آباد برای اجرای این طرح هر چه سریعتر اقدام کند.
قاسم غریب آبادی بخشدار کمالان نیز افزود: دهنه محمد آباد کتول روزانه هزاران گردشگر را پذیراست ولی امکانات گردشگری برای اقامت مسافران مناسب نیست.
به تاکید کارشناسان تخصیص تنها یک میلیارد ریال برای دهنه محمد آباد کتول پاسخگوی نیازها نیست و لازم است متولیان امر به این بخش گردشگری توجه ویژه ای داشته باشند.
دهنه محمد آباد کتول با 13 روستای کوهستانی جاذبه های تاریخی، طبیعی، مذهبی و اقتصادی فراوانی دارست و وسعت این منطقه زیبا موجب شد تا روزانه مسافران زیادی برای بهره مندی از جاذبه های آن به منطقه سفر کند.
     
وجود امامزاده شعبان در این دهنه موجب شد تا روزانه مسافران و زائران زیادی به این منطقه سفر و در آن اقامت داشته باشند.

متاسفانه به رغم پیگیریهای فراوان تاکنون تلاشهای جدی برای توسعه گردشگری در منطقه محمد آباد کتول صورت نگرفته است.
بررسیهای کارشناسان و دوستداران جاذبه های فرهنگی و تاریخی نشان می دهد که روز به روز بر تعداد صنایع آلاینده و مخرب از جمله کارگاههای سنگ شکن، طرح های بهره برداری بی رویه از جنگلها و واحدهای مرغداری افزوده شده است.   دهنه گردشگری محمد آباد یک تابلو راهنمای ندارد   وضعیت گردشگری منطقه محمد آباد درحالیست که تاکنون شهرداری فاضل آباد نسبت به نصب یک تابلو نیز خیایبان اصلی و بین المللی این منطقه گردشگری نصب نکرده است.
  روند روبه رشد آلاینده های صنعتی موجب شد تا حمامهای قدیمی در روستاهای کوهستانی محمد آباد کتول در حال تخریب باشد و خانه های قدیمی با نقش و نگارهای هنرمندانه در ورطه نابودی هستند.   دهنه محمد آباد کتول در 30 کیلومتری شرق گرگان در جنوب شهر فاضل آباد واقع شده است که بیش از 10 آبشار زیبا، شش امامزاده، 13 روستای کوهستان، آسیاب 400 ساله، پنج حمام قدیمی و ... دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

حسن کتول 11 آبان 1390
حسن کتول شیخان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.197 seconds.